Odessa

Att ge en bild av Odessa är enkelt men att ge en rättvis bild är såklart svårt. Man kan fundera över vad rättvist innebär och man kan även fundera över vem det ska vara rättvist för. När man som svensk funderar på Ukraina, och för den delen övriga Östeuropa, är det inte ovanligt att man tänker på ordet grått. Fördomarna om Östeuropa är starka och det är lätt att som svensk turist fokusera på det gråa. Och det stämmer att det finns rätt mycket som är grått, rätt mycket som är slitet och som inte håller så hög nivå. Med det sagt måste det nämnas att Odessa är en mycket vacker stad. Staden grundades 1794 främst med syfte att vara hamnstad, som Rysslands port till Svarta havet. Innan dess hade området tillhört det Ottomanska riket. Då Odessa kom att bli en viktig kommersiell hamn (inte minst för spannmål) med stor handel blev också en del av dess invånare mycket rika. Det är därför inte förvånande att man idag kan finna fantastiskt vackra hus i centrala Odessa. Ett exempel på detta är Odessas operahus som ska vara en av de vackraste i världen. Bilder på detta kommer förhoppningsvis inom några veckor då vi sannolikt har besökt en av föreställningarna där. Operahuset är i mycket gott skick vilket även är fallet för många hus i centrum medan andra hus är i behov av renovering.

Inomhusshopping från 1864

katt i Odessa

Bil

Odessabo

tvätterskor

Olga Topic lastas

Tyoshchin - svärmors bro. Här hänger förälskade par ett lås och kastar iväg nyckeln i hopp om livslång kärlek.

Vill du läsa mer om Odessa och Tyoshchin gå in på: http://www.skanskan.se/article/20090214/NOJE/996911943/-/karlek-av-stal-pa-svarmors-bro

Segermonument. Odessa utnämndes av Stalin till "hjältestad" då Odessas katakomber användes av partisaner i kamp mot fascisterna under andra världskriget.

Potemkintrapporna. Inte minst känd från en film från 1925.

Men sakta i backarna, hur tar vi oss då till dessa platser? Eftersom vi bor cirka en halvmil från centrum åker vi nästan dagligdags buss. Det är smidigt, kul och billigt. Bussen som bäst passar våra behov är buss 148. Den stannar utanför huset (om man med utsträckt hand signalerar till busschauffören att man vill med) och fortsätter sedan hela vägen in till centrum. Ändhållplatsen är bara fem minuters gångväg från Svarta havet och Potemkintrappan, och en minut från platsen där Odessa Vineyard har gudstjänster.

Vill du åka med? Okej, så här gör du. Stanna bussen som ovan, hoppa på och njut av färden, betala gör du till föraren när du går av. Är du man och det är fullt på bussen bör du lämna din plats åt stående kvinnliga passagerare. Är det mot förmodan inte så mycket folk på bussen, så lite folk att flertalet sätesrader är tomma, låt det inte hindra dig från att sätta dig bredvid någon okänd.

Tillbakafärden till lägenheten är betydligt knivigare, inte minst de första fem gångerna. Detta beror på att du när du närmar dig din avstigningshållplats måste säga namnet (Magasin) på hållplatsen samtidigt som du betalar. Du måste alltså själv hålla reda på när det dags att stiga fram till chauffören och betala. Ibland är det svårt att komma fram till chauffören eftersom det är fullt på bussen vilket gör att man ibland måste skicka pengarna och namnet på hållplatsen med andra passagerare. Har man inte jämna pengar kommer växeln tillbaka samma väg. Det är lugnt när man själv skickar pengar men när en rysktalande ger dig pengar i handen och säger ett oefterhärmligt hållplatsnamn blir det knivigt. Som tur är har vi precis lärt oss att på ryska säga ”ursäkta, jag talar inte ryska”. Vill du redan nu få en försmak på hur buss 148 låter så klicka HÄR!

busschaufför - det är inte alltid man får sitta så här nära bussens kapten. När man väl får det måste man fotografera.

biljettcentrum tillika busschaufför

En annan sak som är värd att nämnas är det judiska Odessa. Idag är endast tre procent av befolkningen judar. Annat var det dock förr. I Tsarryssland fanns det mängder med begränsningar för judar. Det handlade om vilket yrke de fick ha, var de skulle bo osv. Det i stort sett enda undantaget från dessa regler var Odessa. Staden hade därmed en oerhörd dragningskraft på judar som flyttade dit i stor mängd. Som mest var 44 procent av befolkningen judar (år 1920). Den kände författaren Isaac Babel, som själv var jude bosatt i Odessa, sa att Odessa är uppbyggd av judar. Pogromer, andra världskrigets galenskaper och emigration till USA och Israel är bland annat orsaker till att endast ett fåtal procent judar idag bor i Odessa. På tal om emigrationen från Odessa och att det är en hamnstad har Odessa även fått epitetet ”porten till Sion” då många judar boende i Tsarryssland lämnade landet härifrån med båt.

4 svar på ”Odessa

  1. Jag försökte ringa på det nummer du skickade, men det var bara upptaget. Det gick inte heller att skicka sms. Är det fel nr ni skickade.
    Tack för inlägg. Hälsningar Far

  2. Hej!
    Ni skriver fantastiskt fint! Det känns som om man är med på resan. Fortsätt gärna så.
    P.S. Behöver en adress i Chennai till mitt visum

  3. Jag gillar buss 148, det känns familjärt på något vis. Det är också spännande läsning om platser och upplevelser! Fortsätt kämpa! Frid!

  4. Håller på att läsa ikapp mig på er blogg – min läsning har av försvarliga, men främst oförsvarliga, skäl varit eftersatt – en underbar beskrivning av Odessa, verkligen. Bussresandet verkar ju riktig spännande!
    Bästa hälsningar

Kommentarer är stängda.