Grafisk formgivning eller design är ett samlande begrepp för skapandet eller framtagandet av allt material som trycks på ett tryckeri. Det kan vara allt från visitkort till korrespondent-kort, broschyrer, små foldrar, affischer, flayers, tidningar, rollups mm.
Förutom val av material, storlek, tjocklek på papper, papprets finish osv så behövs det också ett tekniskt kunnande, och oftast speciella program, för att skapa tryckanpassade filer som tryckeriet kan trycka efter.
Därtill krävs viss kunskap och blick för hur text, typografi, bilder, linjer, mönster och färger bör arrangeras för att det ska upplevas professionellt. Vad man t ex kan göra för att lyfta fram och förstärka innehållet på det mest optimala eller effektivaste sättet. Avsikten med layout är nämligen att leda betraktarens ögon till ett givet budskap och på så sätt vara en hjälp till textens innehåll.
Med erfarenhet av layout och med blick för bild och form kommer jag kunna lyfta fram och förstärka ditt budskap.
För att underlätta för dig tar jag kontakt med några tryckerier både i Sverige och utomlands, som jag använt i olika sammanhang för att inhämta offerter som du sedan får ta ställning till (om du själv inte redan har ett tryckeri du vill använda).
Jag håller sedan kontakt med tryckeriet, bestämmer papper etc och planerar för tryckning och leverans.
Innan jag tar kontakt med tryckerier för offertering har vi en dialog kring din egen tanke om format.
När allt är klart sänder jag tryckanpassade PDF-filer till tryckeriet, som sedan levererar det färdigtryckta materialet till dig eller till ditt företag.
Syftet är att lyfta fram och förstärka innehållet (oftast en text) på det mest optimala eller effektiva sättet. Avsikten med designen är att leda betraktarens ögon till ett givet budskap och på så sätt vara en hjälp till textens innehåll.
Det är alltså viktigt att ha en tydlig tanke med sin text, vad man vill få fram. Den tanken är det sedan min uppgift att förverkliga.